Lomalla.

Loma tuli, loma oli ja loma meni. Aivan liian nopeasti. Olisin viihtynyt helpolla vielä 2 viikkoa reissun päällä ilman minkään sortin kotiin kaipuuta. Paljon kuukauden aikana tehtiin, nähtiin ja koettiin, paikalla ei juurikaan pysytty.

Koko reissun ajan elettiin kuin mikäkin vanhuspariskunta, herättiin viiden aikaan aamulla ja mentiin nukkumaan yhdeksän aikaan illalla. 😀 Tällä rytmillä sitä kerkesi ainakin nauttimaan jokaisesta päivästä kunnolla eikä lomaa mennyt ”hukkaan”. Joka päivä lämpötila nousi +32 asteen tienoille ja öisin se laski noin +25 asteeseen. Keskipäivän aurinko klo 12-15 oli niin paahtavan kuuma, että tuolloin pysyttiin suosiolla sisätiloissa. Se aika kulutettiin joko pötköttelemällä, salilla tai shoppaillen. Oma hipiä ei moista kuumuutta kestä kuin sen 5 minuuttia ja sitten kärvennytään.

Aurinkoa ei palvottu kuin muutamana päivänä, se pelkkä makaaminen oli aivan liian tylsää puuhaa. Mieluummin tehtiin jotain ja samalla nautittiin auringosta. Rannalla kävely oli mukava tapa ottaa aurinkoa ja samalla sai nauttia maisemista. Skootteri oli meillä päivittäin käytössä, pörrättiin ympäriinsä paikkoja sekä nähtävyyksiä läpi.

Yksi retki oli viidakon läpi trekkaus omalle priva vesiputoukselle. Sinne päästäksemme piti ensin nousta rappusia 300m matkan verran ylös (tässä kohtaa muut turistit luovuttivat), sen jälkeen taapertaa trooppisessa metsässä läpi hämähäkin seittien, käyttää puun köynnöstä liaanina ja laskeutua sen avulla kallion seinämää alas kohti putousta. Putouksella ei ollut muita turisteja, se oli kaunis ja hiljainen paikka keskellä metsää. Meille se oli hauska ja ikimuistoinen kahdenkeskinen Tarzan & Jane seikkailu. 🙂

Reissu siis alkoi Malesian Langkawilta, joka myös osottautui lopulta kaikista kivoimmaksi paikaksi olla. Langkawilla ei ollut saleja joten liikuntaa pidettiin yllä erilaisilla rantatreeneillä. Rannalla innostuin jopa lenkkeilemään jota yleensä kartan todella paljon, siellä se oli mukavaa. Mietippä; lämmin aamukaste, aurinko juuri nousemassa, noin +26 astetta lämpöä, hienon hieno puuterihiekka, meren vesiraja ja menoksi rantaviivaa pitkin varpasiltaan bikineissä. Tyyli jota suomessa on mahdoton toteuttaa, ehkä siksi pidinkin siitä.

Kaipaan jo nyt noita maisemia ja tuota pehmeää hiekkaa.

Lenkkeilyn lisäksi vedin toiminnallisia kiertoharjotteita kehon omalla painolla. Yksi esimerkki oli 10x burbee, 8x punnerrus, 10x mountain climbing, 10x selänojennus ja 12x askelkyykkyhyppy. Koko setti putkeen ja viisi kertaa mahdollisimmaan pienellä lepotauolla. Sitten alkoikin olemaan hyvä aika lähteä kohti aamupalabuffaa.

Muissa kohteissa (Koh Lanta > Krabi > Phuket) päästiinkin sitten salille. Treenit olivat pumppailu painotteisia, vähemän painoa ja pitkiä sarjoja. Tein mitä minäkin päivänä huvitti, suurimmaksi osaksi se oli jalat-kädet-ja olkapäätreeniä. Koh Lantalla otettiin viikkokortit salille ja siellä tulikin käytyä sitten 6 päivää putkeen, koko rahan edestä. Koh Lantalla oleskelun loppumetreillä meille molemmille iski vatsapöpö päälle joka verotti salikertoja. Tämä ei niin mukava pöpö kulki matkassa sitten loppuun asti, välillä vähemmän näkyvästi ja välillä oikein kuuluvasti. Ollaan aika varmoja, että se oli ruokamyrkytys. Käytiin Koh Lantalla ilta marketilla syömässä ja meille molemmille tuli hassu tunne vatsaan syötyämme kana- ja liha vartaat. Veikkaan, että ne vartaat olivat seisseet lämmössä hippasen liian kauan ennen paistamista. Hyvän olon päivinä mentiin salille ja mikäli olo ei ollut se voimakkain jätettiin sali pois päivän plääneistä. Kuitenkin enemmän tuli lomalla treenattua kuin pidettyä lepopäiviä. Hyvä niin sillä lomakilojakin kertyi, hivenen liikaa.

Ylempänä Krabin sali Push Fitness center, oli pakko ostaa salin nimikkotoppi muistoksi. Alla Phuketin sali Porky’s gym ja etukyykky menossa ilmeellä.

Viime reissuun verrattuna herkuttelut jäivät pienempiin määriin mutta toki herkkuja tuli syötyä normaalia enemmän. Joka päivä jotain pientä. Tällä kertaa kuitenkin syötiin enemmän sitä kunnon ruokaa ja sitä vedettiin yli kulutuksen. Ja ravintolan ruoasta nyt on paha sanoa mitä ne sisältää. Yleensä ruoka oli fried rice, fried noodle, fried chicken tai fried-jotain. Eli rasvan kautta pyöräytettyä ruokaa, ei ihme että maistuikin niin hyvälle. Rasvan kanssa tämä maa tykkää lotrata, koitettiin välttää kaikkia ihania uppopaistettuja ja friteerattuja ruokia muutamia kertoja lukuunottamatta. Niistä kun kertyy aivan hurjasti ylimääräistä rasvaa. Thaimaassa tuppaa myös kaikki juomat vettä lukuunottamatta olemaan hirveitä sokeripommeja. Pienin sokeripitoisuus mitä löysin taisi olla 14g/100g. Sokeria oli tungettu hirveät määrät myös mysleihin, maitoon ja jugurtteihin. Todella haastavaa oli siis olla syömättä yli kun jokainen tuote oli joko täynnä sokeria tai rasvaa. Ainoa ravintoaine jota sai metsästää oli proteiini. Pari kertaa salin jälkeen käytiin hakemassa Antille mäkkäristä tripla pihveillä varustettu burgeri ja mulle subwaysta kanapatonki jotta saatiin prodea keholle. Ne olivat halvin tapa saada proteiinia tarpeeksi. Todella länkkärimäistä mutta näillä mentiin. 😀

Fried rice with garlic and pepper, ehdoton ykkönen. Juomana aina jokin tuore mehu, tässä ananasta.

Yhdestä ravintelista löytyi menulta yllättäjä: grilled chicken with garlic and pepper and mashed potatoes. Kylkeen mixet fruit juice. Mikäs aski se onkaan pöydän nurkalla lepäämässä?

Iltaherkkuttelut olivat suurimmaksi osaksi vain tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, toki sekaan upposi välillä suklaata ja banaani pancakea. Niin ja jokainen aamupalabuffetti päättyi banaanipannariin tai french toastiin…niin mistä niitä lomakiloja oikein tulikaan. 😀 Muutenkin normaalin koti-aamupalan sijaan lomalla syötiin aamupalalla helposti sellainen 1500kcal. Pari pullaleipää kananmunalla, kinkulla ja juustolla, yksi kippo mysliä maidolla, pari pannaria, ehkä vielä pulla kylkeen ja tuoreita hedelmiä. Sillä määrällä jaksoi kyllä pitkälle päivään. 😀 Mitä tulee erityisen ikävä ovat suoraan hedelmästä puristetut mehut ja sheikit. Ne olivat ainoita ei-sokeripommi juomia mitä tarjolla oli. Ja niitä nautin joka ikisellä ruokailulla. Myös tuoreet hedelmät ja niiden laaja valikoima on jotain sellaista mitä suomeen ei koskaan tule.

Tältä näytti meidän iltapala: tuoreita hedelmiä ja kookos jugurttia. Tuo jugurtti on niin taivaallisen hyvää! (ja täynnä sokeria, mutta sentään low fat)

Jos tällä syömisellä olisi vain löhönnyt päivät auringossa niin kiloja olisi varmasti tullut tuplaten. Joka päivä touhuttiin ja mentiin. Välillä käveltiin tunteja kun lähdettiin shoppailemaan tai tutustumaan uuden kohteen alueeseen. Siihen päälle vielä treenit niin jäätiin joka päivästä ehkä ”vain” 1500kcal plussalle, haha! 😀

Tämä lomakuukausi oli meille ikäänkuin se vuoden rappiokuukausi. Usealla tammikuu on tipaton ja se aika vuodesta kun itsestään pidetään huolta ja sitten loput 11kk voi taas mennä täysiä metsään. Meille tammikuu oli se kuukausi vuodesta kun ei eletä niin siististi ja terveellisesti ja loput 11kk tästä vuodesta vedetään taas kunnolla järjen kera. Tämä nyt ei kuitenkaan meidän suhteessa tarkoittanut ryyppäämistä ja baarihulinoita joka toinen ilta vaan lähinnä sitä, että Antti nautti sen hurjan yhden oluen ruoan kanssa ja pölliä paloi. Ensimmäinen tupakka syttyi Helsinki-vantaan lentokentällä kun lähdettiin ja viimeinen pölli paloi Phuketin kentän ulkopuolella ennen check inniä ja samalla askit lensivät roskiin. Loman aikana taisin juoda jopa yhden lasin viiniä pihvi-illallisella ja yhden coctailin. Se coctaili oli banaanin makuinen ja totesin muutaman hörpyn jälkeen, että siinä maistuu viina liikaa, pelkkä banaani shake olisi ollut maistuvampi valinta. Järin villi oli siis tämä meidän ”rappio”kuukausi. 😀

Me urpot <3

Lomalla tuli tehtyä ja koettua niin paljon, ettei niitä mitenkään voi kaikkea kirjoittaa. Kuvat kertovat osansa ja teksti osansa. Kaiken kaikkiaan oli ihana, super upea reissu ja samantien suunnitellaan jo uutta ensi vuodelle. Tämä 1kk on kyllä ihan minimiloma tästä lähtien. Tämän jälkeen 2 vkoa tuntuu enää vain parilta päivältä.

Nyt pari päivää ollut takaisin suomessa ja huomannut todella ettei täältä vielä kaivannut oikein mitään muuta kuin omaa sänkyä ja tyynyä. Paluulennolla pieni flunssa paheni siihen pisteeseen, että nyt ollaan saikulla keskiviikkoon asti. Alkaa jo seinät kaatua päälle kun kökkii vain kotona. Haluan salille kuluttamaan näitä lomakiloja pois (niitä kertyi +3kg), haluan pois vaaka-asennosta liikkumaan ja päästä taas normi arkirytmiin ja haluan töihin näkemään mitä asiakkaat ovat saaneet aikaan poissa ollessani.

Heti kun paranen niin olen taas täynnä virtaa ja voimaa. Kova tahto päästä käyttämään sitä mutta nyt on pakko antaa kehon parantua kunnolla. Tällä hetkellä flunssan kaveri yskä (niin helvetillinen sellainen) sattuu vatsalihaksiin, henkitorveen ja kurkussa maistuu veri. Nenän iho on aivan riekaleina niistämisestä ja olo on todella voimaton. Parantumista odotellessa tungetaan sarvikuono-kannua sieraimeen, kurkkupastillia sekä lämpöistä juomaa suuhun ja ollaan tekemättä mitään.

Ensi kertaan, nyt takaisin peiton alle ->